Splash-fotografie?

Donderdagavond 20 oktober op uitnodiging van Loes in de bloemenzaak geprobeerd de ‘splash’-fotografie onder de knie te krijgen. Dank zij de medewerking van Hubert (de belichting) en Adri (de waterbak) hebben we ons uit kunnen leven. Persoonlijk heb ik het als een uitdaging ervaren. Alleen de resultaten waren van dien aard, dat de foto’s niet het gewenste beeld opleverden. Te donker, te licht, te onscherp, te veel ingezoomd waardoor het object niet goed in beeld komt. ‘Door’ glas heen fotograferen is volgens mij ook niet altijd even ideaal, en geeft te veel reflectie. Misschien dat ook het reflectiescherm niet de juiste achtergrond vormt voor een goed beeld. Maar, misschien ligt het wel aan mijzelf, en ben ik te veel uitgegaan van de druppelfotografie. De foto’s die ik gemaakt heb, zijn dan ook niet voor publicatie geschikt en hem die daarom allemaal maar ‘gedelete’. Gelukkig heb ik daarna mij op een andere manier uit kunnen leven. Achter in de zaak staan een aantal objecten, met name veel bloemenvazen, en andere voorwerpen, die met bloemen te maken hebben. Overigens een schitterende ruimte. Ik heb geprobeerd om enkele van die objecten op een bepaalde manier in beeld te brengen. Ik heb hiervoor mijn telelens gebruikt. Met de macro-lens is het heel moeilijk om te objecten op korte afstand te bereiken. Vergeleken met de door mij gemaakte ‘splash’-foto’s komen die, naar mijn mening, beter tot hun recht. Daarom plaats ik enkele van die foto’s op het blog. Ook een door mij gemaakte foto van de druppelfotografie zal ik toevoegen, om een beeld te geven van wat ik bedoel. Ik zie graag jullie commentaar tegemoet. Nog dank aan diegenen die het fotograferen op die avond mogelijk hebben gemaakt.

 

3 gedachtes over “Splash-fotografie?

  1. Hoi Hubert! Ik heb jouw foto’s bekeken. Als ik eerlijk ben zijn ze niet helemaal ‘hubert-van-den-buijs-achtig’. Dan spreek ik over de ‘splash-foto’s. Ik heb de in druk dat je hetzelfde hebt ervaren, zoals ik in mijn blog verwoord heb. Alhoewel de foto’s van jou toch nog stukken beter zijn dan die, welke ik genomen heb. Klopt het wat ik geprobeerd heb uit te leggen, Hubert? De andere foto’s komen n.m.m. stukken beter ‘uit de verf’, waarvoor mijn complimenten. Kan Loes misschien gebruiken voor hun website. Ik krijg de indruk dat we zo’n beetje hetzelfde hebben ervaren.

    Like

  2. Wat vrij eenvoudig leek, op de foto fair lukte het vanzelf, bleek toch tegen te vallen.
    Net als Ger vond ik mijn “splash” foto’s niet de moeite waard om te publiceren. Nog een wijze les geleerd: zorg dat je scherm droog blijft, na het opdrogen zitten er kringen op @#$!

    Like

Geef een reactie

